Rusz głową – stwórz własną grę planszową

Praca w zespole terapeutycznym to nie lada gratka! Jedną z jej zalet jest z pewnością możliwość inspirowania się nawzajem Tak właśnie nasza pani logodpeda – Ilona Karman zainspirowała cały zespół „Inicjatywy” do tworzenia… gier planszowych! Jest to wspaniała metoda terapeutyczna, która we wszechstronny sposób rozwija dziecko, a przy tym jest okazją do świetnej zabawy i budowania więzi między osobami ją tworzącymi.

W ostatnim czasie w trakcie zajęć w naszej poradni dzieciaki stworzyły niejedną własną grę planszową, a prace nad nimi wyglądały tak:

1

2

3

4

W trakcie terapii logopedycznej dzieci tworzyły gry z polami, na których musiały  ćwiczyć swój aparat mowy wypowiadając różne „łamańce językowe”, a także poszerzały własne słownictwo.

Trening Umiejętności Społecznych był okazją do nauki współpracy, przestrzegania zasad oraz pracy nad akceptacją sytuacji własnej przegranej.

W trakcie terapii psychologicznej tworzenie gry planszowej stało się świetną okazją do budowania więzi z dzieckiem, poznawania jego zainteresowań, podejmowania samodzielnych decyzji, ćwiczenia poczucia sprawstwa i kreatywności.

Na zajęciach terapii ręki dzieciaki sprawnie wycinały bohaterów gier, przyklejały ich na planszę, rysowały ścieżki i ozdabiały w przeróżny sposób, a wszystko to jedynie za pomocą swoich małych rączek.

Co jest potrzebne by stworzyć własną grę?

Tak naprawdę – niewiele. Niezbędne są: bristol, kartki papieru, flamastry, kostka do gry. Posiadając te rzeczy możemy stworzyć nieskończenie wiele wariantów gier, rysując plansze i postaci. Ich wachlarz jeszcze bardziej się powiększy, jeśli dodamy do tego zestawu nożyczki, klej, kolorowe obrazki z postaciami z bajek, czy zwierzętami wyciętymi z gazet, bądź wydrukowanymi z internetu. W ten sposób możemy stworzyć wymarzoną grę dla naszego dziecka, gdzie główną rolę będą odgrywać bohaterowie z jego ulubionej bajki.  A wszystko to bardzo niewielkim kosztem, bo wykorzystujemy materiały znajdujące się w każdym domu, w którym są obecne dzieci.

5

6

Tworząc własną grę planszową Twoje dziecko będzie miało okazję m.in.:

  • usprawniać zdolności manualne i koordynację wzrokowo-ruchową w trakcie tworzenia planszy do gry;
  • dostosowywać się do zasad obowiązujących w grze, a więc trenować umiejętności społeczne oraz współpracę z drugą osobą;
  • ćwiczyć umiejętność liczenia i poruszania się po planszy;
  • rozwijać myślenie twórcze poprzez wymyślanie przeróżnych scenariuszy gier, bohaterów w nich występujących oraz przygód, na jakie natrafiają;
  • poszerzać wiedzę o otaczającym świecie;
  • świetnie się bawić i spędzić trochę czasu z mamą i tatą.

Serdecznie zachęcam wszystkich rodziców do zaprojektowania wraz z dzieckiem Waszej własnej gry planszowej. Gwarantuję, że na jednej się nie skończy, a powstanie ich cała seria! Przy tej aktywności tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest Wasza wyobraźnia, a przecież właśnie w taki sposób najlepiej ją rozwijacie!

 

 

Aleksandra Białek

 

Bibliografia:
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole. Warszawa: WSiP.

Comments are closed.
Open 7 days INFO
Our Young Pre classroom is for ages. This age group is working
BELL SCHEDULE
Here is always singing new songs and expressing new ideas he learned at school.
Inicjatywa - poradnia logopedyczna, fizjoterapia, terapia si, przedszkole specjalne
2017-03-13T11:54:16+01:00
Positive Impact Here is always singing new songs and expressing new ideas he learned at school. Inicjatywa - poradnia logopedyczna, fizjoterapia, terapia si, przedszkole specjalne 2017-03-13T11:54:16+01:00 Here is always singing new songs and expressing new ideas he learned at school. https://inicjatywa.pulawy.pl/testimonials/positive-impact/
0
Inicjatywa - poradnia logopedyczna, fizjoterapia, terapia si, przedszkole specjalne