Rusz głową – stwórz własną grę planszową
Praca w zespole terapeutycznym to nie lada gratka! Jedną z jej zalet jest z pewnością możliwość inspirowania się nawzajem Tak właśnie nasza pani logodpeda – Ilona Karman zainspirowała cały zespół „Inicjatywy” do tworzenia… gier planszowych! Jest to wspaniała metoda terapeutyczna, która we wszechstronny sposób rozwija dziecko, a przy tym jest okazją do świetnej zabawy i budowania więzi między osobami ją tworzącymi.
W ostatnim czasie w trakcie zajęć w naszej poradni dzieciaki stworzyły niejedną własną grę planszową, a prace nad nimi wyglądały tak:
W trakcie terapii logopedycznej dzieci tworzyły gry z polami, na których musiały ćwiczyć swój aparat mowy wypowiadając różne „łamańce językowe”, a także poszerzały własne słownictwo.
Trening Umiejętności Społecznych był okazją do nauki współpracy, przestrzegania zasad oraz pracy nad akceptacją sytuacji własnej przegranej.
W trakcie terapii psychologicznej tworzenie gry planszowej stało się świetną okazją do budowania więzi z dzieckiem, poznawania jego zainteresowań, podejmowania samodzielnych decyzji, ćwiczenia poczucia sprawstwa i kreatywności.
Na zajęciach terapii ręki dzieciaki sprawnie wycinały bohaterów gier, przyklejały ich na planszę, rysowały ścieżki i ozdabiały w przeróżny sposób, a wszystko to jedynie za pomocą swoich małych rączek.
Co jest potrzebne by stworzyć własną grę?
Tak naprawdę – niewiele. Niezbędne są: bristol, kartki papieru, flamastry, kostka do gry. Posiadając te rzeczy możemy stworzyć nieskończenie wiele wariantów gier, rysując plansze i postaci. Ich wachlarz jeszcze bardziej się powiększy, jeśli dodamy do tego zestawu nożyczki, klej, kolorowe obrazki z postaciami z bajek, czy zwierzętami wyciętymi z gazet, bądź wydrukowanymi z internetu. W ten sposób możemy stworzyć wymarzoną grę dla naszego dziecka, gdzie główną rolę będą odgrywać bohaterowie z jego ulubionej bajki. A wszystko to bardzo niewielkim kosztem, bo wykorzystujemy materiały znajdujące się w każdym domu, w którym są obecne dzieci.
Tworząc własną grę planszową Twoje dziecko będzie miało okazję m.in.:
- usprawniać zdolności manualne i koordynację wzrokowo-ruchową w trakcie tworzenia planszy do gry;
- dostosowywać się do zasad obowiązujących w grze, a więc trenować umiejętności społeczne oraz współpracę z drugą osobą;
- ćwiczyć umiejętność liczenia i poruszania się po planszy;
- rozwijać myślenie twórcze poprzez wymyślanie przeróżnych scenariuszy gier, bohaterów w nich występujących oraz przygód, na jakie natrafiają;
- poszerzać wiedzę o otaczającym świecie;
- świetnie się bawić i spędzić trochę czasu z mamą i tatą.
Serdecznie zachęcam wszystkich rodziców do zaprojektowania wraz z dzieckiem Waszej własnej gry planszowej. Gwarantuję, że na jednej się nie skończy, a powstanie ich cała seria! Przy tej aktywności tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest Wasza wyobraźnia, a przecież właśnie w taki sposób najlepiej ją rozwijacie!
Aleksandra Białek
Bibliografia:
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole. Warszawa: WSiP.