Aktywność fizyczna u dzieci

Każdego dnia patrzymy na nasze dzieci i z radością obserwujemy ich postępy w rozwoju motorycznym, widzimy jak nasze pociechy uczą się pełzać, czworakować, siadać, ile radości przynosi nam widok pierwszych kroków naszego maleństwa. Aktywność ruchowa na każdym etapie naszego życia jest bardzo ważna. Od pierwszych dni życia naszego dziecka świadomie lub nie, stymulujemy jego rozwój motoryczny. Poprzez dotyk, przytulanie, głaskanie, kołysanie, codzienną zabawę i pielęgnację pomagamy rozwijać mu nowe umiejętności. Dzieci w każdym wieku potrzebują takiej stymulacji o której szczególnie w późniejszych etapach ich życia zapominamy, ponieważ potrafi już chodzić, biegać czy rzucać piłką. Powinniśmy jako rodzice ciągle dostarczać dziecku nowych bodźców oraz przestrzeni do jego rozwoju fizycznego.

Aktywność fizyczna to różnego rodzaju zajęcia związane z ruchem i aktywizacją mięśni szkieletowych powodujące wydatek energetyczny wyższy niż w spoczynku.

Aktywność ruchowa jest niezbędna do osiągnięcia optymalnego dla każdego dziecka rozwoju (fizycznego, motorycznego, psychicznego, poznawczego i społecznego) sprawności fizycznej, zdrowia i samopoczucia stanowiąc jeden z podstawowych składników prozdrowotnego stylu życia. Według WHO niedostatek aktywności fizycznej jest kluczowym czynnikiem ryzyka chorób niezakaźnych takich jak: choroby sercowo- naczyniowe, nowotwory, otyłość, cukrzyca. Wszystkie wyniki badań opublikowane na świecie nie pozostawiają złudzeń, aktywność fizyczna dzieci jest niewystarczająca. Autorzy badań wzmacniają dowody na korzyści wynikające z regularnej aktywności dzieci: poprawa zdrowia kości, poprawa masy ciała, lepsza wydolność sercowo-oddechowa i mięśniową, poprawa zdrowia kardiometabolicznego, usprawnianie funkcji poznawczych, obniżenie ryzyka depresji.

Sformułowano również zalecenia dotyczące utrzymania równowagi między nabywaniem, a wydatkowaniem energii i zachowaniem równowagi między odpowiednią ilością ruchu, snu oraz czasu spędzonego w unieruchomieniu (na siedząco).

Zdjęcie przedstawia dziewczynkę skaczącą na skakance.

Dzieci najmłodsze -poniżej pierwszego roku życia powinny być aktywizowane kilkukrotnie w ciągu dnia i tutaj powinniśmy zapewnić maluchowi interaktywną zabawę na podłodze. Takie dzieci mają jeszcze ograniczone zdolności poruszania się więc aktywność polega na ruchu w pozycji gdy dziecko leży na brzuchu. Dzieci poniżej pierwszego roku życia nie powinny pozostawać unieruchomione dłużej niż jedną godzinę w ciągu dnia (np. w foteliku samochodowym, wózku, krzesełku do karmienia). Nie zapominajmy też o tym, że ekran telewizora także daje im możliwość pozostawania w  biernej pozycji.

Między pierwszym, a drugim rokiem życia dzieci powinny w ciągu dnia minimum 180 minut spędzać aktywnie w formie zabawy ruchowej. Czas w unieruchomieniu nie powinien przekraczać godziny. Pociechom w tym wieku powinniśmy zapewnić aktywność poprzez spacerowanie, turlanie, czołganie, zabawy na kolanach rodziców.

Dzieci po drugim roku życia potrzebują więcej energicznych zabaw niż dzieci młodsze. Ok. 60 minut dziennie powinniśmy spędzać z nimi na aktywnych zabawach zwinnościowych i szybkościowych. Aktywności ruchowe należy urozmaicić także o podskoki, przewroty, gry z piłką, zabawy ruchowe np. z balonem.

Około czwartego roku życia dziecka należy zadbać o kształtowanie umiejętności utrzymywania równowagi obunóż i jednonóż na różnych powierzchniach oraz rozwijać nowe zdolności takie jak jazda na rowerze, hulajnodze, kopanie i podrzucanie piłki, trafianie do celu. Uczmy też dzieci nowych doświadczeń takich jak aktywność w wodzie, jazda konna, zabawy z pupilem.

W dzisiejszym świecie ”złotego standardu” mamy jako rodzice naprawdę wiele możliwości na aktywny wypoczynek całą rodziną : parki trampolin, krainy zabaw ruchowych, nowoczesne place zabaw, siłownie na świeżym powietrzu, aquaparki, szlaki i ścieżki dla rowerzystów. Nie zapominajmy, aby aktywność była dla naszych pociech przyjemnością, czasem spędzonym wspólnie. Cieszmy się rozwojem naszych dzieci każdego dnia, obserwujmy ich postępy i uzupełniajmy deficyty jeśli takie powstają. Ruch to podstawa do prawidłowego rozwoju dziecka.

 

„Każdy lek może być zastąpiony przez ruch, ale żaden lek nie zastąpi ruchu” prof. Dega

 

Jolanta Antczak

Sport photos created by prostooleh – www.freepik.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *