Zabawy ruchowe
„ Istotne jest to, aby wzbudzić takie zainteresowanie, że angażuje całą osobowość dziecka M. Montessori
Dotyk, jest jednym z pierwszych bodźców, którego dziecko doświadcza przychodząc na świat. Buduje on wspaniałą relację między rodzicem a dzieckiem. Różnego rodzaju masażyki, wierszyki, piosenki, pobudzają rozwój psychoruchowy naszego wychowanka.
‘Sucha’ dydaktyka jest w dużo mniejszym stopniu przyswajalna niż wówczas, gdy są to zajęcia dydaktyczne powiązane z ruchem. Wiele metod wykorzystywanych do pracy z dzieckiem, opartych jest na zajęciach ruchowych. Piosenka z wykonywaniem gestów buduje koordynację słuchowo-wzrokowo- ruchową ( dziecko słysząc dźwięk, widząc osobę wykonującą gest musi samodzielnie go powtórzyć). Wzmacnia wyobraźnię, pobudza kreatywność ( pozwólmy dziecku tworzyć własne piosenki/ wierszyki i odpowiednią gestykulację ). Każdy, kto ma do czynienia w pracy z dziećmi, zna całe mnóstwo wierszyków. Również rodzice często poszukują w literaturze tego rodzaju inspiracji do zabaw domowych. Najbardziej znane utwory z gestami to: „ Idzie Pani na szpileczkach’, „ Koła w autobusie”, „ My jesteśmy krasnoludki”, „ Czarne jagódki”, „Stary niedźwiedź” itp..
Przykładowa piosenka przedszkola z pokazywaniem gestów:
„ Daleko hen daleko” ( Przykładamy rękę do czoła i wykonujemy gest jakbyśmy kogoś wyglądali)
Gdzie płynie rzeka Nil ( wykonujemy ręką ruch fali)
Tam mały krokodylek (klaszczemy w dłonie obracając je do pozycji pionowej – małe ruchy)
Ze swym Ojcem żył ( klaszczemy w dłonie, obracając je do pozycji pionowej – duże ruchy)
Tam sobie pływali ( Wykonujemy ruchy rękoma jakbyśmy pływali)
Tam sobie skakali ( klepiemy się po udach)
Naprawdę mówię Wam ( wskazujemy na siebie)
Dla nas jest to prosty wierszyk, piosenka, masażyk, ale dla dziecka wspaniały czas spędzony z rodzicem. Żadna zabawka nie jest w stanie zastąpić tak dobrej zabawy!
Marzena Kowalik