Europejski Tydzień Autyzmu #2

Od czego zacząć, czyli METODA WCZESNEGO STARTU DZIECKA Z AUTYZMEM (ESDM)

Po otrzymaniu diagnozy, rodzicom towarzyszą różne emocje. Później przychodzi czas działania. Rodzice pragnąc pomóc swojemu dziecku poszukują drogi terapeutycznej, przeglądając opinię na temat metod i narzędzi dostępnych na rynku. Bardzo często podczas pierwszych rozmów z rodzicem na temat tego jak będą wyglądały pierwsze kroki terapeutyczne pojawia się pytanie „Co jeszcze mogę zrobić dla mojego dziecka?”. Wtedy najczęściej przy udzielaniu konkretnych  wskazówek, jak pracować ze swoim maluchem, odsyłamy do książki Metoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem (ESDM) Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Publikacja powstała na podstawie doświadczeń płynących z programu Denwerowskiego  Modelu Wczesnego Startu, skupiającego się na  pracy z rodziną. Autorzy niniejszego programu opierają swoje tezy na podstawie badań naukowych prowadzonych podczas nauki edukacji rodziny jak wspierać zaangażowanie, komunikacje, relację podczas codziennych aktywności.

Pierwszy rozdział poświęcony jest konieczności uzyskania profesjonalnej pomocy. Drugi zwraca uwagę jak ważne jest zatroszczenie się opiekunów o samych siebie i pozostałych członków rodziny. Bardzo często bywa tak, że cała uwaga i energia rodziny skupia się na dziecku. W takim wypadku potrzeby reszty członków rodziny są zaniedbywane i może to  prowadzić do wypalenia sił. 3 część dostarcza fundamentalnej wiedzy na temat autyzmu. Kolejne rozdziały poświęcone są nauce umiejętności komunikacji, zabawy, nawiązywania relacji podczas codziennych aktywności. Autorzy przedstawiają krok po kroku, jakie zadania rodzice powinni wykonywać spędzając czas z dzieckiem w domu. Zadania są tak skonstruowane, aby czuli się oni rodzicami, a nie terapeutami, cieszyli się zabawą z maluchem, jednocześnie dbając o jego rozwój i ułatwiając mu nawiązywanie relacji.

Oto kilka przykładów zadań:

Rozdział 4

Wejdź w światło reflektorów. Zwracanie uwagi dziecka.

„Krok 2. Wyjdź na scenę; Zajmij swoje miejsce

Zadanie: Znajdź pozycje, które sytuują cię w centrum uwagi.

  • Pozycja , w której dziecko leży na plecach, a ty pochylasz się nad nim, jest świetna podczas zabaw towarzyskich, zabaw paluszkami, wyliczanek oraz codziennych czynności pielęgnacyjnych. Wymiana pieluszki- czy to na przewijaku, czy na podłodze to świetny czas by usadowić się twarzą w twarz, przemawiać do dziecka, śpiewać mu piosenki czy bawić się paluszkami. (…)
  • Worki sako są bardzo pomocne. Polecamy je wszystkim rodzinom. Pozwalają sadowić dziecko na wprost siebie z odpowiednim wsparciem. Dzieci lubią również na nich leżeć. Można je wykorzystać do licznych zabaw towarzyskich.”

Sally J. Rogers, Geraldine Dawson,

Laurie A., VismaraMetoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem (ESDM) Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc tworzyć więzi, komunikować się i uczyć, 2015, s. 92

Rozdział 10

Trójkąt wspólnej uwagi. Dzielenie zainteresowania z innymi osobami.

Krok 1. Naucz swoje dziecko dawać ci przedmioty

Zadanie: Naucz dziecko podawać przedmioty w odpowiedzi na otwartą dłoń i słowa „Daj mi” w różnych sytuacjach

  • „Gdy dziecko podnosi jedzenie do ust, ale nie chce go zjeść, poproś by ci oddało, mówiąc „daj mi”. Możesz też położyć coś czego dziecko nie chce, na półeczce wysokiego krzesła lub na talerzu. Gdy dziecko weźmie to do rączk,i aby się tego pozbyć, natychmiast poproś je o oddanie przez wyciągnięcie dłoni i wypowiedzenie słów: „daj mi”, abyś mógł to usunąć. (…)
  • Podczas ubierania się połóż buciki i skarpetki dziecka tuż obok niego. Wręcz mu skarpetkę, mówiąc „Oto skarpetka!”, a następnie powiedz „Daj mi skarpetkę” To samo zrób z butami.
  • Sally J. Rogers, Geraldine Dawson,
  • Laurie A., VismaraMetoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem (ESDM) Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc tworzyć więzi, komunikować się i uczyć, 2015, s. 277

Anna Gajda

 

 

 

 

Comments are closed.